Surya Namaskar (Powitanie Słońca)

Surya Namaskar jest jednym z najstarszych ćwiczeń jogi. W tradycji Indii słońce symbolizuje światło duchowe, stan równowagi i harmonii. Układ ten pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia i zachowanie właściwego poziomu energii witalnej. Ćwiczenie to można z powodzeniem stosować jako rozgrzewkę przed właściwą praktyką asan.

Surya Namaskar w zależności od tempa wykonywania, może mieć pobudzające (przy szybkim wykonaniu) lub uspokajające (przy wolnym) oddziaływanie. Należy pamiętać, iż nie jest to jedynie ćwiczenie fizyczne. Każda z pozycji posiada własny schemat oddechowy: wygięciom do tyłu przypisany jest wdech, skłonom zaś odpowiada wydech. W zaawansowanej wersji Powitania Słońca wraz z wykonywaniem każdej pozycji należy skupić uwagę na odpowiadającym jej czakramie wraz z Mantrą, którą należy w tym czasie recytować.

A zatem przystępujemy do ćwiczenia:

Stań w pozycji Namaste (S.N.1). Odychaj spokojnie. Mantra: „Om Mitraaya Namaha - pozdrawiam Przyjaciela wszystkich istot”. Czakra: Anahata - Serce. Z wdechem unieś ręce do góry, nieznacznie wyginając kręgosłup do tyłu. Jest to Hasta Uttanasana (S.N.2). Mantra: „Om Ravaye Namaha - pozdrawiam Lśniącego”. Czakra: Vishuddhi - Gardło. Wraz z wydechem, zachowując możliwie nadłużej wygięcie kręgosłupa wykonaj Pada Hastasana, czyli skłon do stóp (S.N.3). Mantra: „Om Suryaaya Namaha - pozdrowienia dla Tego, który wyzwala aktywność”. Czakra: Swadishtana - kość łonowa.

Przenosząc nieznacznie ciężar ciała do przodu, wraz z wdechem, wyciągnij do tyłu prawą nogę. Jest to pozycja Ashva-sanchalanasana (S.N.4). Mantra: „Om Bhaanve Namaha - pozdrawiam Tego, który wyjaśnia”. Czakra: Ajna - Trzecie Oko. Wstrzymaj oddech, przenieś drugą nogę do tyłu i przyjmij pozycję, jakbyś szykował się do zrobienia pompki czyli Ashtanga Namaskar (S.N.5). Mantra: „Om Pooshney Namaha - pozdrawiam Tego, który przynosi pokarm i siłę”. Czakra: Manipura - Pępek.

Wykonując wydech, opuść się w dół. Jedynie czoło, klatka piersiowa i kolana powinny dotykać podłoża (S.N.6). Z wdechem unieś głowę i klatkę piersiową do góry, pamiętając, by biodra pozostały na podłodze. Pozycja ta nazywa się Bhujangasana (S.N.7). Mantra: „Om Hiranayagarbhaaya Namah - pozdrawiam Złotą Jaźń Kosmiczną”. Czakra: Swadishtana - kość łonowa.

Wraz z wydechem przejdź do pozycji Parvatanasana. Utrzymuj kręgosłup prosty, barki wyciągnij do tyłu a głowę ustaw w takiej pozycji być nie odczuwał intensywnego napływania krwi do mózgu (S.N.8). Jeśli pojawia się ból w łydkach, możesz je lekko ugiąć. Mantra: „Om khagaaya Namaha - pozdrawiam Tego, który szybuje na nieboskłonie”. Czakra: Vishuddhi - Gardło. Wykonując wdech przenieś lewą nogę do przodu. Wykonywałeś już tą pozycję - to Ashva-sanchalanasana (S.N.9).

Wykonując wydech przenieś drugą nogę do przodu, i wstań do pozycji Pada Hastasana (S.N.10). Wraz z wdechem przejdź do Hasta Uttanasana (S.N.11), następnie, wykonując wydech powróć do pozycji wyjściowej czyli Namaste.

W ten sposób zakończyłeś cykl Surya Namaskar. Zaczynaj od kilku cykli, by dojść do liczby odpowiadającej ilości znaków zodiaku czyli dwunastu.

Wykonanie: yoginsan, Zgierz 2006

www.deziderata.republika.pl